Kas yra įtraukusis ugdymas?
Tai ugdymas, skirtas kiekvienam mokiniui, stengiantis atsižvelgti į asmeninius poreikius. Įtraukiojo ugdymo metu vykdomas personalizuotas ugdymas pagal kiekvieno vaiko gebėjimus.
Šio ugdymo tikslas – į ugdymo procesą įtraukti ir specialiųjų poreikių vaikus, kurie galėtų mokytis kartu su kitais. Naudojant įtraukųjį ugdymą nė vienas vaikas turi nejausti atskirties. Įtraukiojo ugdymo plėtra Lietuvoje siekiama, kad kiekvienas vaikas, nepriklausomai nuo jo poreikių, turėtų galimybę mokytis kartu su bendraamžiais įprastoje mokyklos aplinkoje. Šis ugdymo modelis paremtas tarptautiniais standartais ir principais bei apibrėžiantis žmogaus teises ir lygybę.
Įtraukusis ugdymas Lietuvoje
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė 2021–2024 m. veiksmų planą, kuriame apibrėžta, kaip bus siekiama, nuo 2024 m., įtraukti į švietimo įstaigas vaikus su specialiaisiais poreikiais. Šio plano tikslas – šalinti fizines, informacines, socialines kliūtis ir užtikrinti kokybišką švietimą kiekvienam vaikui, taip pat suteikti reikalingą, jo ugdymosi poreikius atliepiančią pagalbą.
Pagal veiksmų planą numatomos priemonės, kurios reikalingos įtraukiąjam ugdymui:
- Pritaikyti mokyklų infrastruktūras;
- Aprūpinti reikalingomis mokymo priemonėmis;
- Teikti konsultacinę pagalbą;
- Ruošti specialius pedagogus;
- Stiprinti kvalifikuotų specialistų rengimą.
Nuo 2024 m. rugsėjo mėnesio Lietuvoje įsigaliojo įtraukiojo ugdymo reforma. Ugdymo įstaigos bei pedagogai turi būti pasiruošę vadovautis gairėmis ir į bendrąjį ugdymą įtraukti specialiųjų poreikių turinčius vaikus. Ši reforma galioja visose ugdymo įstaigose.
Mokyklose specialiųjų poreikių turintiems vaikams padeda mokinio padėjėjas, o ikimokyklinėse įstaigose – specialusis pedagogas. Jų funkcijos:
- Prisideda prie individualių planų kūrimo;
- Stiprina vaiko motyvaciją mokytis;
- Sumažina sunkumus, kurie kyla mokantis;
- Pritaiko individualius metodus ugdymui;
- Įvertina mokymosi pasiekimų lygį;
- Mokytojams teikia metodinę pagalbą.
Sėkmingo įtraukiojo ugdymo veiksniai:
Įtrauktis mokyklose prasideda nuo vadovo. Mokyklos vadovas, administracija siekia, kad vaikai, turintys sunkumų, būtų vertinami, o negalia priimama kaip natūrali žmonių įvairovės dalis.
- Mokytojai pritaiko ugdymo turinį, mokymosi medžiagą, taikytinus metodus, kad būtų galima užtikrinti reikalingą pagalbą mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių.
- Mokinio padėjėjai atlieka labai svarbų vaidmenį įtraukiojo ugdymo modelyje, paskirsto savo dėmesį visiems, kam reikalinga pagalba, padeda mokytojui įgyvendinti ugdymosi turinį.
- Švietimo pagalbos specialistai (logopedas, specialusis pedagogas, psichologas, socialinis pedagogas). Mokytojams švietimo pagalbos specialistai yra svarbi parama, siekiant užtikrinti kokybišką įtraukųjį ugdymą. Švietimo pagalbos specialistai konsultuoja mokytoją pritaikant ugdymosi turinį, parenkant priemones, pateikia tikslingų mokymosi strategijų taikymo rekomendacijas konkrečiam vaikui, teikia pagalbą vaikui mokantis individualiai ar grupėje.
- Šeima yra pirmoji vaiko raidos pakopa. Ji lemia daugelį raidos elementų ir daro didelę įtaką vaiko raidai. Iš savo šeimos vaikas perima žinias, vertybes, įsitikinimus, požiūrį, normas ir elgesį. Šeimos dalyvavimas vaikų ugdyme turi didelę įtaką vaikų akademiniams pasiekimams daugelyje sričių, įskaitant geresnius pažymius ir testų/egzaminų rezultatus, geresnius socialinius įgūdžius, tinkamą elgesį ir mokyklos baigimą.
- Bendradarbiavimas. Įtraukiajame ugdyme tai labai svarbi abipusiu įsipareigojimu, pasitikėjimu ir pagarba grįsta partnerystė su mokiniais. Bendradarbiaujant suinteresuotoms pusėms (mokyklai, tėvams (globėjams, rūpintojams), kitiems paslaugų teikėjams), svarbiausia yra nepamiršti, kad viso ko centras yra VAIKAS.
Įtraukiojo ugdymo strategijas kuria ir skiria pagalbą ugdymo įstaigoms naujai įsteigtas Lietuvos įtraukties švietime centras.
Parengė
Panevėžio lopšelio-darželio „Draugystė“ specialusis pedagogas Rytis Daraškevičius



